chaffern تصویر کاربران خبر زیر ذره بین

chaffern: تصویر کاربران خبر زیر ذره بین

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار اجتماعی اجازه نمی‌دهم سوداگران شهر را مدیریت کنند / افشانی

    یکی از دو گزینه مرحله نهایی گزینش شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران هست، در دولت یازدهم استاندار فارس بود و هم اکنون معاون عمرانی وزیر کشور و مدیر شرکت شهرداری ه

    اجازه نمی‌دهم سوداگران شهر را مدیریت کنند / افشانی

    افشانی: اجازه نمی دهم سوداگران شهر را مدیریت کنند

    عبارات مهم : ایران

    یکی از دو گزینه مرحله نهایی گزینش شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران هست، در دولت یازدهم استاندار فارس بود و هم اکنون معاون عمرانی وزیر کشور و مدیر شرکت شهرداری ها و دهیاری های کشور. از وقت دولت اصلاحات هم تجربه معاونت وزیر آموزش وپرورش و مدیر شرکت نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور را با خود دارد. محمدعلی افشانی فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد مدیریت اجرائی (MBA) از دانشگاه صنعتی شریف.

    هر دو رشته ای که او در آنها درس خوانده به نوعی با مدیریت شهری گره خورده اند، در رشته مهندسی ساختمان (civil engineering) دروسی مثل مهندسی ترافیک، مهندسی شهرسازی، مهندسی آب و فاضلاب و هیدرولیک و سیستم های انتقال آب و همچنین مدیریت سازه ها خوانده است و در رشته دیگرش در دانشگاه شریف دروس اقتصادی مثل اقتصاد توسعه، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان و اقتصاد مالی را با چاشنی مدیریت خوانده هست. فردا مشخص می شود که آیا اعضای شورا او را جهت مدیریت پایتخت 10 میلیونی کشور عزیزمان ایران گزینش خواهند کرد یا خیر و در این صورت، دانش و تجربه او به کمک پایتخت کشور عزیزمان ایران و پرسشها هزار رنگش خواهد آمد یا نه.

    اجازه نمی‌دهم سوداگران شهر را مدیریت کنند / افشانی

    او در گفت وگو با «شرق» از اهم برنامه ها و رویکرد و چشم انداز خود جهت مدیریت شهر سخن گفته هست. افشانی اعتقاد است باید پایتخت کشور عزیزمان ایران را به شیوه ای مدرن و با در نظر داشتن توسعه پایدار محیط زیستی مدیریت کرد. مشروح این گفت وگو در ادامه آمده است.

    یکی از انتقادهایی که اعضای شورا به شما داشتند این بود که در سمت کنونی خودتان در وزارت کشور، رابطه تان با شورا خوب نبوده هست. به تعبیری می گفتند شورا را خیلی تحویل نمی گیرید. این را در شورا هم پاسخ دادید، ولی اگر بخواهید به صورت تکمیلی تر پاسخ دهید، چه می گویید؟ اساسا این نقد را قبول دارید؟

    یکی از دو گزینه مرحله نهایی گزینش شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران هست، در دولت یازدهم استاندار فارس بود و هم اکنون معاون عمرانی وزیر کشور و مدیر شرکت شهرداری ه

    قبول ندارم، چون من هم به لحاظ اعتقادی با توجه به نگاهی که به جامعه دارم و می دانم هم تنها راه توسعه یا تنها راه تحقق توسعه در کل کشور، به خصوص جوامع شهری، دخالت نهادهای اجتماعی انتخابی مردم هست؛ یعنی نهادهایی که به خصوص مردم گزینش می کنند. چون یک سری نهادهای اجتماعی داریم که بدون گزینش شکل می گیرند، مانند سمن ها و شرکت های مردم نهاد، ولی یک سری نهادهای اجتماعی داریم که با گزینش مردم و با سازوکار قانونی شکل می گیرند، مانند شوراها.

    شورا به عنوان یک نهاد نوپای انتخابی که پایه دموکراسی و پایه حاکمیت مردم در اداره امور خودشان هست، این نهاد باید تقویت شود. اصلا تقویت نهاد شورا، یک وظیفه ملی و دینی هست. هر انسان آگاهی می داند که بدون تقویت نهادهای اجتماعی، امکان توسعه در شهر ممکن نیست، بنابراین اینها باید حتما تقویت شوند و در آینده هم راهی جز این نیست که هر روز، اختیارات بیشتری را از بخش دولتی به نهادهای اجتماعی مانند شوراها و شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی واگذار کنیم، به همین دلیل، من هرجا که تا امروز بوده ام، به عنوان یک وظیفه، در تقویت شوراها تلاش گسترده ای داشته ام، الان هم همین طور است.

    من هیچ سفر استانی ای نرفتم که یک جلسه با تمام رؤسای شوراهای شهرستان های آن استان نگذاشته باشم و نظرات آنها را نگرفته باشم. نشانه مهم من این بود که در ذهن مدیران، به خصوص استانداران و فرمانداران، این توصیه جا بیفتد که این شوراها اهمیت بالایی دارند. این جلسات را در این سطح می گذاشتم، نظرات شوراها را می پرسیدم و یادداشت می کردم. بعد هم می گفتم این نظرها باید لحاظ شود، به همین علت این را یک وظیفه می دانم و یک ضرورت جهت اداره امور مردم.

    اجازه نمی‌دهم سوداگران شهر را مدیریت کنند / افشانی

    بعد این نقد را کاملا رد می کنید؟

    من هیچ نقدی را کامل رد نمی کنم. اگر نقدی به من وارد باشد، تلاش می کنم خودم را اصلاح کنم.

    یکی از نکات خیلی مهم و مورد نیاز جهت شهردار تهران، ارتباط او با دولت هست، مشخصا پایتخت کشور عزیزمان ایران در 14،13 سال گذشته و دوره شهرداری احمدی نژاد و قالیباف از این منظر، آسیب های زیادی دیده هست. آقای نجفی در شش ماهه شهرداری اش تلاش کرد این شکاف را پر کند. شما جهت تقویت این ارتباط بین شهرداری و دولت چه برنامه ای دارد، به نظرتان پتانسیل این را دارید که این ارتباط را به سود شهر و شهروندان پایتخت کشور عزیزمان ایران برقرار کنید؟

    یکی از دو گزینه مرحله نهایی گزینش شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران هست، در دولت یازدهم استاندار فارس بود و هم اکنون معاون عمرانی وزیر کشور و مدیر شرکت شهرداری ه

    خوشبختانه ارتباط من با دولت، یک ارتباط سیستماتیک و سازمانی است و نه فردی؛ یعنی تقریبا در تمام سطوح، از شخص آقای مدیر جمهور تا رده تصمیم گیران در شرکت هایی که بسیار مؤثر هستند، مانند شرکت برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و دارایی، تا رده معاونت های وزارتخانه و معاونت های شرکت برنامه، یک ارتباط بسیار معنادار و درست و خوب بین من و آنها وجود دارد. امیدوارم این ارتباط که هم با شخص آقای مدیر جمهور هست، هم با معاون اول محترم مدیر جمهور و با وزیران و با معاونان وزارتخانه هاست، به اصلاح اوضاع کنونی کمک کند. طبیعتا غیر از این، ارتباط با نهادهای حاکمیتی و همه کسانی که به نوعی دلشان جهت مردم این شهر می سوزد هم اهمیت دارد، من با توجه به ارتباطی که دارم مطمئن هستم که همه این نهادها، کمک خواهند کرد. بدون کمک نهادهای حاکمیتی و بدون کمک دولت و همین طور و به خصوص بدون کمک و همکاری مردم، همین طور شرکت های مردم نهاد و اصحاب رسانه و کسانی که در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … فعالیت می کنند، اداره امور شهر، غیرممکن هست.

    رابطه شما با مجلس چطور است؟ هم مدیر مجلس و هم مجموعه مجلس به عنوان قوه مقننه.

    البته من با هر سه قوه، رابطه خوبی دارم و خوشبختانه رابطه ام با مجلس هم مناسب هست، با توجه به مسئولیت هایی که در گذشته داشتم، با جمع کثیری از نمایندگان محترم، هم ارتباط سازمانی دارم و هم ارتباط دوستانه و فردی. تاکنون هم در کمیسیون های مختلف، با هر مسئولیتی که رفتم، معمولا آن چیزی که مد نظر بود، حمایت کردند و خیلی از موارد در کمیسیون ها به آسانی تصویب شد. تقریبا می توانم بگویم حمایت مجلس را خواهم داشت.

    اجازه نمی‌دهم سوداگران شهر را مدیریت کنند / افشانی

    مسئله مدیران و معاونان در شهرداری یکی از موضوعاتی است که هم جهت افکار عمومی واجد اهمیت است و هم اعضای شورا روی آن مباحثی را طرح کردند. درصورتی که شما به عنوان شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران گزینش شوید، در این زمینه چه خواهید کرد؟

    همین ابتدا بگویم نگرانی های بی دلیلی که عده ای بین مدیران شهری کنونی دامن زده اند، کار واقعا ناپسندی بود که مشخص نیست ریشه و علتش چیست، ولی هرچه هست، ربطی به واقعیت ندارد. می خواهم به همه مدیران در همه سطوح، اطمینان دهم که اگر به عنوان شهردار کار خود را شروع کردم عوض کردن مدیران در داخل شهر، جز بر اساس یک سری ضوابط و یک سری شاخص های مشخص صورت نخواهد گرفت و همه مدیرانی که در سلامت کار می کنند و دارای تخصص و توان مورد نیاز هستند، به کار خود ادامه می دهند. مدیران به مرور زمان، خودشان، کارنامه خود را ارائه می کنند. همه کسانی که دارای کارنامه مثبت باشند، تشویق هم خواهند شد. ولی بااهمیت ترین شاخص ارزیابی آنها رضایت مردم هست؛ آن هم در محدوده ای که آنها مسئولیت دارند. بنابراین مدیران این تصور را نداشته باشند که الان از فردا، تعداد کثیری مدیر، جایگزین اینها می شوند و اینها از بین بردن خواهند شد. اصلا این طور نخواهد بود و البته تلاش من این است که جز موارد بسیار نادر، از بدنه شهرداری، مدیران را گزینش کنم.

    از دغدغه های مهم امروز به کارگیری و استفاده از پتانسیل زنان و نسل جوان در بدنه مدیریتی شهری هست، در این زمینه چه خواهید کرد؟

    زنان به عنوان نیمی از جامعه شهری خاصه الان که به لحاظ تحصیلات دانشگاهی و شاخص های ارزیابی منابع انسانی، دقیقا مثل مردان و گاهی هم با مزیت ها و امتیازاتی بالاتر در جامعه حضور دارند، بدون تردید از پتانسیل آنها استفاده خواهد شد. به نظر من باید سهم زنان و جوانان با درصدی که از جمعیت هستند، متعادل شود. باید مدیریت ما، ترکیبی باشد از مدیران باتجربه و مدیران جوان، تا این مدیران جوان تربیت شوند و طی زمان، با مدیران باتجربه قبلی جایگزین شوند. ولی باز هم تأکید می کنم شاخص ارتقای همه، شاخص هایی است که تعریف خواهد شد، به خاص تحصیلات، دانش، تجربه، توانایی های مورد نیاز جهت انجام مأموریت سازمانی تعریف شده است و سلامتی از هر جهت.

    مسئله تخلف و فساد در ساختار مدیریت شهری از بزرگ ترین معضلات و بدنامی های پایتخت کشور عزیزمان ایران هست، حتما شما هم می دانید عنوان واگذاری املاک نجومی در دوره قبلی چه حاشیه هایی جهت شهر درست کرد. درصورتی که شهردار شوید جهت کاستن از تخلفات هم در رابطه میان شهرداری و شهروندان و هم ساختار درونی خود این نهاد چه کاری خواهید کرد؟

    یکی از اهداف و برنامه های مهم من در این زمینه بردن شهر به سمت این سبک مدیریت مدرن و آنلاین است چراکه به طورکلی، هر چقدر بتوانیم رابطه بین افراد و کارکنان شهرداری را، یعنی رابطه ذی نفعان شهر را با کارکنان شهرداری کمتر کنیم، این به اصلاح سلامت سیستم کمک می کند. به صورت مشخص اگر سیستم، به صورت الکترونیکی و هوشمند به گونه ای طراحی شود که شخص نیاز به مراجعه به کارکنان شهرداری نداشته باشد، این بااهمیت ترین قدم جهت سلامت و کاستن از حجم فساد و تخلف در شهرداری خواهد بود. در این زمینه با استقرار سیستم مدیریت کیفیت و فرایندی کردن همه فعالیت ها که این فرایندها، از سوی مدیران ارشد از طریق سامانه های هوشمند، قابل رصد باشد و مشخص کند که کار در کجا و به چه علت و چه مدت زمانی متوقف شده است سلامت سیستم به مراتب زیاد کردن پیدا خواهد کرد.

    این بخش مربوط به ارتباط با مراجعه کنندگان هست، در زمینه حفظ سلامت سیستم مدیریتی و مدیران جهت پیشگیری از بروز تخلف و فساد چه برنامه ای خواهید داشت؟

    اگر مدیران ما، رده به رده، مدیران سالمی باشند، این همین طور به پایین تسری پیدا می کند، اگرچه به هیچ وجه در کوتاه مدت امکان پذیر نیست که فساد به طور کامل از شرکت از بین بردن شود. ولی نخستین وظیفه این است که فساد، متوقف شود. دوم اینکه کم کردن پیدا کند. اگر سرعت کاهش، زیاد کردن پیدا کند، این کمک بزرگی به شهروندان هست. یکی از اصول کاری من مطمئنا این عنوان خواهد بود. در کنار این مورد مسئله دیگر حائزاهمیت جهت من برخورد با فساد و با تخلف به صورت سریع و بدون وقفه است.

    چراکه همه باید بدانند با افراد خاطی و متخلف، به فوریت برخورد می شود. تأخیر در برخورد با متخلف دو اثر منفی دارد؛ اول اینکه با وقت برشدن ماجرا فرد متخلف به فکر تبرئه خودش می افتد و دوم اینکه افکار عمومی و دیگر کارکنان و… ممکن است اصل عنوان را به فراموشی بسپارند یا در نهایت بگویند طرف دو سال پیش تخلف کرده تا الان با او کاری نداشته اند و حالا با او برخورد می کنند. این دو سال، یعنی کاستن از اثرگذاری و بازدارندگی برخورد با تخلف، در صورتی که باید در برخورد با متخلف آن قدر این وقت کوتاه باشد که کسی دیگر جرئت نکند دست به چنین کاری بزند.

    سبک مدیریت شهری شهردار قبلی زیاد مبتنی بر تفکرات سازه ای بود؛ سبکی که خروجی اش ساخت تونل های بزرگ، بزرگراه، پل دوطبقه و… بود، ولی خیلی ها معتقدند الان پایتخت کشور عزیزمان ایران زیاد از هر چیز، نیازمند یک نگاه فرهنگی هست؛ یعنی نگاه شهردار آینده باید بیش از آنکه سازه ای باشد، نگاهی فرهنگی باشد که شهر را جهت زندگی کردن، قشنگ کند، نه فقط به لحاظ تصویری، بلکه شهروندان از بودن در این شهر حس خوبی داشته باشند. شما اگر شهردار شوید به چه سبکی پایتخت کشور عزیزمان ایران را مدیریت خواهید کرد؟

    هر اقدامی، اگر بر اساس مطالعات و با رعایت اصول توسعه پایدار محیط زیستی باشد، می تواند بافایده باشد. در تعریف توسعه پایدار گفته می شود که توسعه پایدار آن است که پاسخ گوی نیاز امروز باشد، بدون فداکردن حقوق نسل های آینده.

    برهمین اساس حتی همان کارهای سازه ای، مشروط بر رعایت اصول زیست محیطی و حقوق شهروندان هم کارهای مثبتی خواهند بود، ولی به صورت مشخص اگر بخواهم به این سؤال شما پاسخ دهم، می گویم اجازه نمی دهم سوداگران، شهر را مدیریت کنند. شهر را باید کارشناسان حوزه های مختلف، اعم از حوزه های فرهنگی، اجتماعی، شهرسازی، جامعه شناسان، مهندسان سازه و طراحان با هم مدیریت کنند، همه اینها باید کنار هم بنشینند و جهت شهر تصمیم بگیرند تا هر اقدامی که در شهر می شود، باعث ارتقای کیفیت زندگی در شهر شود. هم در برنامه های من آمده است و هم تلاش من این خواهد بود که در این مسیر قدم بردارم. البته میزان خرابی و میزان تخریب به اندازه ای زیاد است که اگر من فکر کنم در یک دوره سه ساله، همه این پرسشها حل می شود، ناشی از خوش بینی هست. در این شرایط باید به گونه ای پایه ریزی کنیم که در آینده، اوضاع از این بدتر نشود و اصلاح نسبی شروع شود؛ به عنوان نمونه در یک دوره 10 ساله، پایتخت کشور عزیزمان ایران متفاوت از امروز باشد.

    ساکنان پایتخت کشور عزیزمان ایران از همه نقاط کشور هستند و به نوعی در این شهر ما با یک تنوع فرهنگی عظیم مواجه هستیم. نظر شما در زمینه استفاده از این پتانسیل چیست؟

    رویکرد من توجه به این تنوع فرهنگی با نشانه مهم همگرایی ملی هست. تهران، پایتخت کشور عزیزمان ایران است و متعلق به تمام کسانی است که در درون این شهر زندگی می کنند. بنابراین اینجا متعلق به یک گروه خاص نیست، بلکه متعلق به تمام ایرانیان هست. اقوام ایرانی متعدد، مذاهب و ادیان متفاوت در این شهر زندگی می کنند. به همین دلیل، شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران را باید نماد کشور عزیزمان ایران دانست. همه کسانی که اینجا هستند می توانند نماد همگرایی ملی باشند تا این همگرایی ملی در پایتخت، به تمام استان ها سرایت پیدا کند، به تمام مذاهب، به تمام ادیان و به تمام اقوام ایرانی، که بدانند در اینجا مرکزیتی وجود دارد که ترکیبی است از همه اقوام، ادیان و مذاهب. این همگرایی که در اینجا وجود دارد، نمادی است جهت همگرایی ملی.

    مهم ترین اولویت پایتخت کشور عزیزمان ایران از نظر شما در شرایط کنونی چیست و رویکردتان در زمینه این اولویت چه خواهد بود؟

    اولویت اول یا بااهمیت ترین نیازی که در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران وجود دارد و باید به آن پرداخته شود، مسئله آلودگی هوا و ترافیک هست. این دو نیز کاملا به هم مرتبط هستند؛ یعنی اگر بتوانیم مسئله ترافیک را با استفاده از تجربه دنیا و ابزارهای علمی به گونه ای ساماندهی کنیم که حمل ونقل عمومی سهم بالاتری داشته باشد و همین طور خودروهای فرسوده در سطح شهر کم کردن پیدا کنند و بخش حمل ونقل عمومی مشمول بر اتوبوس ها، مینی بوس ها و تاکسی های شهر نوسازی شود، بخش درخور ملاحظه ای از آلایندگی امروز شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران کم کردن پیدا خواهد کرد.

    جهت توسعه حمل ونقل مبتنی بر قطار شهری چه برنامه هایی دارید؟

    از امروز باید شروع کنیم و در سه سال آینده بتوانیم حداقل چیزی حدود هزار واگن به تعداد واگن های قطار شهری کنونی اضافه کنیم. همین الان قرارداد 630 واگن آماده بوده و فاینانس با شرکت برنده انجام شده است هست. مناقصه ای برگزار کردیم و در این مناقصه همه کارها مورد نیاز انجام شد تا به عقد قرارداد رسید. الان پیش نویس قرارداد کاملا آماده هست. امیدوارم گیرهای خیلی جزئی که مانده نیز هم حل شوند که در همین ماه ان شاء الله این قرارداد منعقد شود. این نیز کمک می کند تا تعداد مسافرت هایی که در درون شهر انجام می شود، زیاد کردن چشمگیری داشته باشد. باید افق طرح را طوری ببینیم که در حدود هفت میلیون نفر سفر از سفرهای شهر در روز با مترو انجام شود.

    بخش زیادی از طرح هایی که شما در چشم انداز خود دارید و در برنامه تان آورده اید، به بودجه های زیادی نیاز دارند؛ به عنوان نمونه توسعه مترو. می دانیم که در دوره آقای نجفی، یکی از اصولی که پایه گذاری شد این بود که به سمت منابع پایدار بروند و شهرفروشی نکنند. شما در این زمینه یعنی جهت تأمین این بودجه ها و همان توسعه درآمدهای پایدار شهری، مشخصا چه برنامه ای دارید؟

    برای بحث درآمد شهری، اولا لایحه درآمد پایدار شهر را با کمک شرکت برنامه وبودجه و وزارت اقتصاد و دارایی تنظیم کردیم که سهم مالیات بر ارزش افزوده شهرداری ها زیاد کردن پیدا کند. این را هم شرکت برنامه وبودجه امضا کرد، هم وزارت اقتصاد و دارایی. به کمیسیون کلان شهرها هم رفت و تصویب شد و الان جهت بررسی نهایی به دولت رفته است.

    همچنین در بودجه سال 97 با پیگیری فراوان شرکت شهرداری ها و حمایت مجلس، پنج هزار و 500 میلیارد تومان، فروش اوراق مالی در نظر گرفته شده است که می توانیم از حداقل 50 درصد این بودجه جهت قطار شهری استفاده کنیم.

    براي حل آسيب هاي اجتماعي پایتخت کشور عزیزمان ایران چه برنامه هایی در نظر دارید؟

    پرداختن به آسیب های اجتماعی و بافت های فرسوده و حاشیه شهر یکی از اولویت ها و برنامه های مهم من خواهد بود. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری نیز به طور جد روی آن تأکید داشته اند. در واقع بخش اعظم آسیب های اجتماعی در همین بافت فرسوده و ناکارآمد شهری رخ می دهد. پرسشها این محلات یکی در حوزه ساختار شهری و امکانات است و یکی وجود تبعیض بین محلات محروم و محلات برخوردار که این فضای عمومی شهر را تبدیل به یک دوگانه کرده است.

    این عنوان منجر به بروز حس تبعیض و نابرابری در میان شهروندان می شود و به همین دلیل، پیگیری به این محلات و پرکردن این شکاف، بسیار حائز اهمیت هست. بر همین اساس، برنامه من طوری طراحی شده است که می خواهیم در درون همه 353 محله تهران، تمام شاخص های زیست پذیری را تعریف کنیم. بخشی از این شاخص ها به این شرح هستند؛ مسکن، حمل ونقل عمومی، دسترسی به خدمات و امکانات تفریحی، کار، آب وهوا، کیفیت سلامت، التزام مدنی و اجتماعی یا به تعبیری نقش مردم در اداره امور خودشان و… . بعد از آن، همه محلات را با هم مقایسه می کنیم، ببینیم هر محله ای در چه شاخصی اوضاع مطلوبی دارد، در چه شاخصی اوضاع نامناسب یا بدی دارد.

    آنجا که شاخص مطلوب هست، ما هزینه نمی کنیم. آنجا که شاخص ها ضعیف هستند، هزینه می کنیم تا به مرور این فاصله ها کمتر شود. با همین نشانه در برنامه من که عنوانش است «شهر زیست پذیر، شهروند همکاری پذیر»، پایه مهم از محله هست؛ چون محلات به عنوان سلول های حیات شهر هستند. این سلول های حیات، باید تمام لازمه های یک زیست سالم را داشته باشند. با توجه به محدودیت منابع و با توجه به فاصله بسیار زیاد این محلات به لحاظ شرایط زیستی، وقت طولانی طی خواهد شد تا اینها به هم نزدیک شوند؛ ولی وظیفه ما این است که با کمک خود مردم برنامه ریزی کنیم تا این فاصله ها کمتر شود.

    شرق

    واژه های کلیدی: ایران | ایرانی | برنامه | مدیریت | ایرانی | برنامه | مدیریت | شهرداری | ایرانیان | برنامه ریزی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار